خوزه ماریا خیمنز، مدافعی که دوستش دارم! اروگوئه‌ای تنومندی که سال‌های خوبی را کنار هموطنش، دیگو گودین، زیر نظر ال چولو سپری کرد. اگرچه چند سالی است که او و تیمش نتایج سینوسی و وضع متلاطمی دارند، ولی هیچ گاه او را بی شور و اشتیاق ندیدم! مثل مربی‌اش همیشه جنگنده و پرشور است. او مثل راموس پرافتخار نیست؛ ولی در تعصب هیچ چیز از او کمتر ندارد. از آنهایی نیست که کارهای عجیب و غریب انجام دهد، ولی همیشه در بهترین فرم خودش است. شاید ستاره پرفروغی نباشد، ولی هیچ گاه ساز ناکوکی نبوده که سمفونی تیم را برهم بزند.

او که در جام جهانی زیر 20 سال 2013، موفق بود، با تنها 1 میلیون پوند به ویسنته کالدرون-ورزشگاه سابق اتلتیکو- آمد، در مصاحبه با یوفا گفت:"برای هر توپ طوری میجنگم که انگار آخرین دقایق بازی است و نتیجه به آن بستگی دارد." و این صرفا در حد حرف نیست و حتی دیده شده که سر خود را مقابل توپ قرار داده است.

بدن آماده و قدرت بدنی بالایی دارد، به گونه‌ای که مصدومیت های زیادی نداشته و هیچ گاه بیش از دو ماه از میادین دور نبوده است. با وجود اینکه 185 سانتی متر قد و 80 کیلو وزن دارد، سرعت چشمگیری دارد و در محیط های کوچک، خیلی چابک عمل می کند. چیزی که خیلی از مدافعین جهان، آرزوی آن را دارند. بالاتنه قدرتمند و توانایی پرش او، باعث شده اند که به ندرت درگیری‌های هوایی را ببازد. او دوست دارد که از توانایی بدنی خود حداکثر استفاده را ببرد که گاهی در مقابل بازیکنان سریع و تکنیکی، او را به دردسر می اندازد. 

به عنوان دفاع وسط، تاکنون با کارت قرمز روبرو نشده است؛ چیزی که در کمتر مدافعی مشاهده می شود و نشان از هوش بالای او دارد. این را هم در نظر بگیرید که او در یکی از دفاعی ترین و خشن ترین تیم های دنیا اشتغال دارد. حضور در تیم های دفاعی، باعث شده است که در حمل توپ و پاس، خیلی قابل اتکا نباشد و اصطلاحا او را Stopper بار آورده است. البته به نظر من، این خصیصه، خیلی هم خوب است و او را تبدیل به گزینه خوبی برای زوج قلب دفاع هر تیم می کند، به شرط آنکه مدافع پابه‌توپی در کنار او قرار داده شود.

در ترانسفرمارکت، 77 میلیون قیمت خورده و دومین دفاع وسط گرانقیمت دنیاست؛ ولی ارزشش را دارد. تنومندی و جنگندگی، توانایی رهبری و مهم‌تر از همه، اشتیاق و تعصب دارد؛ دیگر چه چیزی میخواهید؟  اگر سکان دار تیمی متمول بودم که مشکل دفاعی دارد، مثل منچستریونایتد، قطعا او را اولویت خود قرار می دادم.